torsdag 19. mars 2009

Makeover

Jeg har etterhver pusset opp litt møbler, både store og små. Noe er arvet og noe er loppis/brukt funn!Selv om det er tidkrevende, syns jeg det er kjempegøy å pusse opp gamle møbler. Nå skal jo sant sies at jeg har fått veldig god hjelp av altmuligPappa`n min, han er utrolig flink til det meste!Rart, noen personer bare kan alt, innenfor alle områder...vel nesten iallefall. Når han laget middag til oss ble det stekt karbis på skive :) Men det metter det også, så utenom matlaging, så tror jeg han kan alt! Så han er grei å ha når det er snakk om oppussing ol.

Dette skapet er en del av en spisestue. Og den er ganske spesiell for meg. Den har nemlig min morfar laget på 1940 tallet. Selv om han dødde før jeg ble født, føler jeg meg knyttet til den. Den har jo fulgt mormor og mamma opp igjennom årene, og nå skal den følge meg videre! Det gleder jeg meg til!Jeg kom på i siste sekund å ta "før" bilde, så det ble ikke i sin helhet slik det så ut med dører og skuffer. (bordet og stolene var da allerede ferdig lakket) Men tok laaang tid å pusse 6 stoler, 1 spisebord og dette skapet før jeg i det hele kunne begynne å lakke det!Men vel verdt strevet syns jeg da!Dørene i skapet var heltredører før, jeg valgte å sette inn glass i dørene, slik at skapet ikke ble en stor brun kasse. Dere skjønner når etterbildet kommer. Her er skapet etter:
Jeg (egentlig altmuigPappa`n min) har i tillegg montert inn spotter, og fått laget glasshyller som passer inni. Liker skapet mitt kjempegodt!Stolene sees i forgrunnen av skapet. De har lyst trekk, som er mammas gamle stuegardiner :)

Lille Spurven sin vugge er også et bruktfunn, og det tror jeg må være mitt favoritt møbel! Her er vogga før beising:
Her har altmuligPappa`n også sneket seg med :)
Vogga etter:
Den ble kjempefin!Liker så godt utskjeringene ved hver ende, en "Guardian Angel" så passer på den lille sovende skatten! Nå er Spurven vokst ut av voggen, så nå har jeg den på stuen til å ha pledd oppi.

Denne lampa arvet jeg fra mormor, likte godt lampefoten. Så da bar det avgårde til Biltema å handle sølvlakk!

Lampefoten etter sprayifisering:

Nå gjenstår det bare å finne en skjerm jeg liker, vurderer å ta en gammel skjerm og sy ett nytt "trekk" på!

Før jul var jeg på loppis og kom over de lampene her, fikk to stk for 40 kr, goood deal syns jeg da:)

De hadde tydligvis lagt lenge bortgjemt, de var rustet og skitne. Jeg fikk vite de hadde hengt på bedehuset i bygda frem til de pusset det opp. Vet egentlig ikke hvor gamle de er, men fine er de uansett alder, ivertfall nå etter makeover: (fikk ikke bildet riktig vei...)
De har blitt pusset, sandblåst, lakket og vasket! En skikkelig rehab!Fornøøøyyd! :)
På det samme loppemarkedet fant jeg også denne tallerkenhyllen til 20 kr:

Etter litt pussing, heftgrunn, hvitmaling,ny stang og nye knotter ser den slik ut:Nå henger den på Spurven sitt rom!

Slike skal jeg ha flere av altså, har planer om en liten en på kjøkkenet til kokebøker og en i den kommende lesekroken min på stua! Liker de kjempegodt!

Ja, det var et "lite" innblikk i oppussingsprosjektene mine!

Ha en fin-fin kveld videre! :)

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...