torsdag 26. mars 2009

Antikviteter og snurrepiperier

Interessen for gamle ting har jeg (nesten) fått inn med morsmelka... Opp igjennom åra har jeg vært vedheng på mamma og pappa på utallige loppemarkeder, dødsbo auksjoner, antikvitetsmesser og bruktbutikker. ÅÅÅ..så kjedelig det var den gang da, men jeg holdt ut. I vertfall lenge nok til at noen av gjenbruks-basillene tok sats og klarte å hoppe over på meg fra noen andre antikvitets jegere! Og det er jeg bare glad for nå, har blitt glad i basillene og koser meg med dem :)
Jeg kan huske vi var på stort antikkmarket på travbanen på Biri, vi har vært i Vikingskipet på marked og utallige bruktbutikker og auksjoner. På auksjonene var der gjerne noe spiselig, så tolmodigheten fikk litt mer å gå på :)

De fleste av sine antikk funn har mamma og pappa samlet i kjellerstuen sin. Her er alt mulig av antikviteter og snurrepiperier. Både arvet og kjøpt. Det meste av møblene som tidligere var maling på har de lutet for å få trefarget, jeg personlig mener det er finere om de hadde malt dem....(trommevirvel..) hviiiteee.. selvfølgelig! :)

Denne tallerkenhylla lurer jeg meg på om jeg skal snike meg med hjem, tror ikke de
hadde merket det,stua blir nemlig bare brukt 1 gang i året (i jula) :) Elsker de kaffikoppene som står på hylla der, de er i vakre pastellfarger og med gull inni. De er fra Figgjo Flint.
Denne sittegruppen har de også lutet, og trekt opp igjen (min bror er møbletapetserer, hans verk). Den ene stolen er i orginalfargen. Sofaen har nydelige utskjæringer på armlenene. Kunne gjerne tenkt med denne på et kjøkken ja, bare i duse,lyse farger :)
Her ligger mammas gamle dukke og sover søtt i mammas gamle dukkeseng. En gammel kjøkkenvekt som de har i hylla her, står på min finn.no-søke-liste og loppemarkedønskeliste:) Holder øyne og ører åpne i tilfelle en slik vekt skulle dukke opp.

Som sagt så ble jeg bit av gjenbruks-basillene den gang, og fikk jammen meg noen antikviteter med meg hjem jeg også. Noe av det første jeg kjøpte var en porselens maske. Og etterhvert ble disse maskene et samleobjekt for meg. Så det ble litt leting etter masker på loppemarkeder og bruktmarkeder. Så her er maskene som jeg har samlet gjennom tidene som "loppis- vedheng" :Syns de er fine, men vet ikke helt hvor jeg skal henge dem. Mannen i mitt liv syns de er skumle og ser helst at de forblir i kassen hvor de ligger så fint. Jeg er usikker....

En annen søt liten sak jeg fant på et av de utallige markedene var denne fuglen som en kan ha feks peanøtter i. Men den er av veldig tynt glass, så jeg er redd at den knuses lett, i tilfelle man er kjempesugen på noe salt og er litt hardfør i bevegelsene sine, da er det verst for denne lille pippen her :) Så den står i glass-skapet og betrakter oss fra innsiden!

Ha en fin kveld videre! :)

1 kommentar:

Livy sa...

Heisann!
Så fine bilder du viser, her var det mange flotte funn! Mine svigerforeldre har også slike kopper fra Figjo - de er nyyyydelige!

Tusen takk for koselig hilsen hos meg:-)

Ønsker deg en riktig fin helg!
Klem fra livy

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...