lørdag 10. april 2010

Stemorsblomst

Nå er påsken ute av huset for lengst. Ikke like stort savn etter påskepynten som feks julepynten. Julepynten gir en spesiell stemning. Ikke så mye påskepynt heller å pakke ned, fikk plass til alt i en liten eske på størrelse med en skoboks. Mens med julepynten har jeg to store plastesker+3 kofferter i ulike størrelser!

Inne har jeg pyntet med litt stemorsblomster. Skal plante de ut etterhvert, må bare finne en fin krukke å ha de i først. Men frem til da får de være inne, selv om jeg tror de trivest best ute, de henger fort med hodet...

Jeg husker fra en Flora-bok jeg hadde fra Bokklubbens barn da jeg var liten hvorfor blomstrene hadde fått navnet Stemorsblomst. Det store nederste kronbladet er stemoren og hennes brede bak, på hver side av henne sitter hennes egne døtre (to kronblader). På den borterste kronbladet sitter de to stedøtrene. Den gule flekken i midten er smørøyet, som stemoren og de to døtrene sitter å spiser av, mens de to stedøtrene når ikke bort, og må sitte i bakgrunnen å se på.  Under blomsten er de grønne kronbladene som er stolene deres. Stemoren sitter på to stoler mens døtrene hennes har hver sin. De to stedøtrene må dele den siste stolen.



Det er nydelige dager for tiden, skikkelig vårstemning ute! Herlig! Og en annen ting som er herlig, som jeg oppdaget i dag, er at Indiska skal åpne her i Ålesund i mai! Jippijaaaa!!:) Det er en av mine favorittbutikker, var jevnlig innom når jeg bodde i Oslo! Så da er det bare å glede seg, Ålesundsdamer!:)
God helg videre!

1 kommentar:

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Artig historie bak stemorsblomsten-aldri høyrt den før e!☺

Indiska i Ålesund also??!!! So morsomt!! Ekje ofte eg er der, men morsomt å få det nærmare enn Oslo☺

Nyt søndagen☺

Klem M♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...