torsdag 13. september 2012

Homemade spisebord

Endelig kan jeg stryke ut enda en ting på "to do"-lista mi; lage spisebord. 
Jeg er en listeperson, og kjenner jeg letter litt for hver gang jeg kan stryke ut ting på lister! (men det blir fort tilført noe nytt på de ulike listene....)
Med god hjelp av min handy-pappa, så fikk jeg endelig realisert tanken om et firkantet spisebord. 
Helt ideelt med en firkant som bord, alle rundt bordet ser hverandre, ingen blir sittende på enden, og man har god plass på midten til både mat og pynt! 
Jeg har kjøpt arbeidsbukk i tre på Biltema, og brukt de som bordben. 
Også har vi brukt bord med bredde på 14 cm og 3 cm tykkelse. Disse er limt og skrudd fast i to bjelker som går på tvers på undersiden. 
Størrelsen på bordet er 140x140 cm, og har plass til 8 stk, 2 på hver side.
Til slutt ble det hele beiset med, hold deg fast, PATINAGRÅ!
For dere som har lest innleggene mine i det siste har kanskje fått med seg at jeg maler den meste patinagrått for tiden? Men jeg liker den, den er både fin og tøff! Liker godt drivved beisen også, men hos oss passer det bedre inn med gråtoner enn bruntoner (som drivved beisen gir.)
Som en naturlig følge av nytt bord i heimen, melder det seg nå et behov for nye spisestuestoler.... ;)
Vi må jo nå ha 8 stk, fra før har vi 6. 
Det får vi ta etterhvert! Men jeg har noen i tankene :)

7 kommentarer:

Susann sa...

Wow, så fint, fikk utrolig lyst på dette bordet!! :)

Unknown sa...

Så flink du er:) Dette er bare kjempe lekkert:) Ønsker deg en fin fredag og en riktig god helg:)

Mvh Davina

beate sa...

så nydelig! har du flere bilder av det med andre stoler?

Living laVida sa...

Hei Beate :)
Takk for kommentar!
Nye stoler står høyt på ønskelista. De jeg har sett meg ut finnes på Ikea, og det er ikke barebare å komme seg dit for meg som ikke har det i nærheten, men om det skjer snart og nye stoler er på plass kommer det nok et innlegg om det, skal du se ;)

jannicke sa...

Hvordan holder dette bordet seg? Beina er sterke nok? Føler de så litt spinkle ut. Men knallfint altså! Har veldig lyst å lage slikt selv. Hvilke farge har du brukt?

jannicke sa...

Hvordan holder bordet seg over tid? Er bukkene sterke? Og hvilken farge har du brukt? Utrolig flott!!

Living laVida sa...

Hei Jannicke :)
Bordet holder seg greit, men det er laget av granplanker, som ikke er det mest egnede materialet til spisebord da det er et veldig mykt tre. Striper og hakk vises godt. Men om man er flink å vedlikeholde, kan man pusse ned striper og hakk og ha på litt beis. Ser at beisen falmer noe, men man kan pusse lett over bordet og ha på et strøk til. Jeg har brukt interiørbeis som heter Patinagrå. Bukkene er greie de,er nok litt spinkle, men de funker :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...