mandag 9. juli 2012

Mormors sveleoppskrift ♥

Hadde jeg fått en krone for hver svele jeg har spist i hele mitt liv, hadde jeg vært nokså rik. Men hadde mormor fått en krone for hver svele hun har laget i hele sitt liv, hadde hun nok vært multibulti millionær!!Og hadde man lagt svelene etter hverandre i en lang lang rekke, tror jeg nok den rekke hadde gått noen ganger rundt jorden! Hun er familiens svele-ekspert!
Laget sveler til enhver anledning, til naboer, familie, til lokale tilstelninger, julemarkeder ++

Jeg fikk heldigvis oppskriften nedskrevet mens hun enda kunne huske den, og har nå forstørret den og puttet den i en søt ramme. Nå henger den til minne, glede og inspirasjon på kjøkkenet vårt! 
Syns den er søt, men den gamle søte mormor-håndskriften ♥
Her er orginalen, som er scannet inn og forstørret på utskriften. 

Jeg syns jeg måtte prøve å føre denne familie "juvelen" videre da, og være den som tar over svele- pinnen. Så på søndag prøvde jeg med på denne oppskriften. Mormor kjøpte meg for noen år siden en mini-takke, en litt stor plate som man bare legger rett ned på platene på komfyren. Denne ble hentet frem, armene brettet opp og ved godt mot hev jeg meg uti det. Dette er virkelig som å hoppe etter Svele-Wirkola...stort press og en kresen (svele-bortskjemt) jury!
Da var jeg i gang da.....er det et must at svelene skal være runde?! Kan man her komme med "kunstnerens frihet"...? 
I følge min bror SKAL svelene være runde og 14 cm i diameter...som sagt kresen svele-jury! 
"Mors hjemmebakte" kan virkelig selge drømmen om den perfekte svele-stabelen, jeg går mer for hverdagssvela! ;)

Svelene mine ble ihvertfall godkjent hos svele-guruen sjøl; Mormor ♥
(sjekk det rutinerte svele-grepet)

Prøv deg på mormors svele-oppskrift du også da! 
Og gi meg gjerne en tilbakemelding hvordan det gikk! ;)


P.S Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg brukte ordet svele i dette innlegget hadde jeg tjent meg 16 kr! :)

Nå er det kvalitetstid ; meg, min nye bestevenn yourseri.es og Greys 

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...