fredag 27. november 2009

Purple rain

Overskriften i dag er blanding mellom situasjonen ute og inne. Ute plasker det ned, ikke noe tegn på julestemning her nei! Mens inne har jeg pyntet til advent, med lilla selvfølgelig :)

Men mens jeg pyntet lurte jeg på hvorfor det er akkurat lilla vi bruker i adventstiden. Det må jo være en grunn, på samme måte som vi bruker gult til påske, rød/grønn/gull/sølv til jul. Alle de store høytidene har en spesiell farge knyttet til seg.


I likhet med juletreet kom skikken med adventskrans og adventstake til Norge fra Tyskland. Den syvarmede lysestaken og stjernen er gamle symboler som handler om å vente, slik ordet advent egentlig betyr: adventus Domini, Herrens ankomst. Adventsstjerna skal symbolisere Betlehemsstjerna. Den skal ha 5 spisser, en som peker ned mot Jesusbarnet, og en som peker mot hvert verdenshjørne. Den syvarmede staken er en arv fra jødisk tradisjon, og i kirkene holdes det lysmesser der den høye syvarmede kirkestaken tennes.
Så nå kommer svar på min undring over hvorfor akkurat lilla som adventsfarge? Lilla består av like deler rødt og blått. Rødt for blodet, ilden og synden, og blått som er fargen for himmelen og håpet. Den lilla fargen er botens farge, fastefargen både før jul og påske, og den er fargen for forberedelse, anger og forsakelse og samtidig for håp og tilgivelse.
Så hvis det er flere i likhet med meg som ikke viste dette, nå vet dere :)
I dag skal jeg ha førpremiereåpning på butikken min! Den offisielle åpningen er ikke før neste uke, men alle butikkene her i sentrum skal ha åpent til kl 21:00, så da tenkte jeg å ha åpent noen timer i forbindelse med det. Mange som er på julehandel da, så da får jeg presentert butikken min, slik at folk blir klar over den :)


Minner om Giweawayen min! Ikke så mange som har meldt seg på enda, så oddsen er god for at nettopp DU stikker av med en koselig premie!:) Skriv en kommetar under dette innlegget HER!

Jeg har pyntet meg selv også med lilla idag, nå er det klart for advent på alle området:)



Ha en super torsdag!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...